
Homa Bay Community Radio was a novelty, with its founders envisioning that the airwaves 

should be used for community development. 

The 1980s following a coup attempt proved to be a difficult time for Kenyan media, which led 

to severe restrictions. As Kenya became a one party state by law, media freedom space shrunk 

and a number of publications were closed down and some journalists, such as Salim Lone, fled 

the country. 

This atmosphere saw the emergence of an “alternative” media to fill the void left by the 

mainstream media, which had been cowed into self-censorship by the authorities. 

Publications such as Mwakenya and Pambana came on the scene, while some Church 

publications took an increasingly critical tone against the government. As a result, many 

publications, including Beyond magazine, the Financial Review, the Nairobi Law Monthly, 

and Development Agenda were banned in the late 1980s as the clamour for a multi-party 

political system gathered pace. 

Kenneth Matiba who was a politician and entrepreneur at that time was one of the champions of 

mufti-partyism.He who launched the weekly newspaper, The People, in 1992. It was later turned 

into a daily and was followed by a Sunday edition in December 1998. Between the late 1980s 

and the early 1990s, the media continued to reflect the social-political agenda of the day, which 

mainly centred on the push to introduce multi-party politics. 

In 1991, when this goal was achieved in 1991, ownership of media expanded and the content 

became bolder to the extent that a popular comedy act, Redykyulass, was formed in 1998. It was 

broadcast on Nation TV and regularly began satirising President Moi while his government’s 

excesses were also lampooned.  

                                   

In the mid – 1980s, the pioneering Hillary Ng’weno was back at it, this time switching from print 

to broadcasting. His STV television channel became the first fully Kenyan-owned indigenous 

TV station in Kenya. A few years later in 1989, the Kenya Times Media Trust, the publishers of 

Kenya Times, established the Kenya Television Network (KTN) TV. Under experienced editor 

Herman Igambi and unfettered by State ownership, KTN pioneered a new brand of television 

journalism and its prime time news bulletin became a daily appointment viewing for many 

Kenyans. 

Rising to become head of news,Igambi started his career at KBC. At KBC he was famous for 

chairing the weekly TV press conference programme that featured several leading journalists, 

including Mutegi Njau of the Nation Media Group. Igambi was the pioneer editor of KTN, 

where he served for many years and later became the editor-in-chief of Citizen Radio and TV. 

 

Preview from Notesale.co.uk

Page 4 of 6


